St. Paulus groep (1934-1941)

In 1934 namen Kapelaan van Kemenade en Harrie van de Burgt het initiatief om in Deurne een verkennergroep op te richten. In december van dat jaar wordt dan ook de St. Paulus groep officieel erkend door de Nederlandse Padvinders Vereniging (NPV)

Harrie van de Burgt wordt de eerste Hopman en samen met de vaandrigs Piet van Hoek, Jo Terruwe, Johan Berkhout en Jan Brouwers leiden zij de eerste verkennergroep in Deurne. De eerste bijeenkomsten vonden plaats op de zolder van het klooster Sancta Maria genaamd in de Visser, waar nu de Nieuwenhof staat.

In 1934 werd in Deurne de St. Paulusgroep opgericht. Op deze foto de eerste “St. Paulusgroep” voor het Parochiehuis Rust Roest na de installatie. Bron: DeurneWiki

Al snel was de groep uitgegroeid tot een zeer actieve groep van 24 verkenners. Men had toen al internationale contacten en bezocht een groep Tsjechische deelnemers aan de Wereldjamboree van 1937.
Deze Wereldjamboree was de vijfde keer dat een wereldjamboree gehouden werd en vond plaats in het Nederlandse Vogelenzang. Op het jamboreeterrein kwamen 28.750 verkenners en leiders uit 54 landen samen. Vroeger wist men niet veel van buiten het dorp, er was geen televisie en vrijwel niemand kwam in het buitenland. En daar liepen ze dan opeens tussen duizenden andere verkenners uit de meest exotische landen.
Op deze Jamboree nam oprichter Lord Baden-Powell op 80-jarige leeftijd afscheid van Scouting.

De St. Paulusgroep heeft tot in het begin van de oorlog bestaan. Verkennerij werd toen verboden door de bezetter.