Piet van HoekGeschiedenis

De Geschiedenis van Scouting gaat al meer dan 100 jaar terug!

Wereldwijd gezien begon scouting in 1907 op Brownsea Island aan de Britse kust waar de oprichter Robert Baden-Powell zijn eerste proefkamp hield.

Scouting voor jongens begon in Nederland in de zomer van 1910, toen in enkele steden de eerste scoutinggroepen ontstonden. Een jaar later startte scouting voor meisjes. Nederlandse scouts waren betrokken bij de oprichting van de World Organization of the Scout Movement in 1920 en bij de oprichting van de World Association of Girl Guides and Girl Scouts in 1928.

In Deurne heeft Piet van Hoek na de tweede wereld oorlog Scouting Deurne heropgericht. De oorspronkelijke grondleggers van de verkennerij in Deurne waren kapelaan Van Kemenade en Harrie van der Burgt in 1934.

Scouting was vroeger heel anders dan nu. Er waren toen bijvoorbeeld nog weinig hulpverleners en daarom hielpen de scouts bij ongelukken en branden. Door de jaren heen heeft scouting zich aangepast aan de behoeften van jongeren en is de nadruk veel meer komen te liggen op spel en ontwikkeling.

Gedurende het jubileumseizoen van 2024-2025, waarin Scouting Deurne 90 jaar bestaat, duiken we dieper in onze geschiedenis. Lees hier meer!

Wat is Scouting nu?

Scouting staat voor uitdaging! Scouting biedt leuke en spannende activiteiten waarmee meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen.

Binnen een Scoutinggroep zijn er verschillende speltakken waarin kinderen en jongeren uit één leeftijdsgroep hun spel spelen. De leeftijdsgroepen zijn Bever, Welpen, Scouts, Explorers en Roverscouts.
Ouder dan 21 jaar? Ook dan biedt Scouting uitdaging! Word leider of blijf betrokken als plusscout.

Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 100.000 leden. De jeugdleden en vrijwilligers van Scouting zijn verdeeld over meer dan 1.000 Scoutinggroepen. De doelen van het Scoutingspel worden verwoord in de spelvisie SCOUTS.

Facts & figures

• Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 100.000 leden
  • Wereldwijd zijn ruim 40 miljoen meiden en jongens lid van Scouting
  • Er zijn meer dan 1.000 Scoutinggroepen in heel Nederland
  • In 80% van alle gemeenten zijn één of meer Scoutinggroepen actief
  • 75% van de vrijwilligers is jonger dan 25 jaar en zij besteden gemiddeld 8 uur per week aan Scouting
  • 25% van de Scoutingvrijwilligers is ook vrijwilliger bij een andere organisatie
  • Scouting heeft ruim 20 Labelkampeerterreinen voor scouts en niet-scouts op de mooiste plekjes van Nederland
  • Koningin Máxima is beschermvrouwe van Scouting Nederland

Bij Scouting in Nederland spelen meiden en jongens samen en daarom is de vereniging zowel lid van de wereldbond voor meiden en jongens – World Organisation of the Scout Movement (WOSM) – als van de aparte wereldbond voor meiden – World Association for Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS).

Lees meer over de doelstelling & missie en over de geschiedenis van Scouting in Nederland.

Over Scouting Deurne