Sambuca maken

Bij de Stam zijn ze weer eens begonnen aan een bijzonder experiment.

Op zaterdag 4 maart stond er 5 liter witte rum op tafel, met het doel om zelf Sambuca te maken. Een jaar geleden stond er nog Limoncello maken op het programma.

De populaire anijsdrank Sambuca kun je eenvoudig zelf maken door anijszaad, kervelzaad, korianderzaad en een flinke hoeveelheid suiker, 4 weken lang te laten trekken in witte rum – met een duur woord heet dit ‘macereren’. Daarna wordt de vloeistof gefilterd en blijft er (als het goed is) Sambuca met 40% alcohol over.
Het recept is vrij eenvoudig, maar toch bleek er veel variatie in de uitvoering te zijn. De ene maalde de specerijen fijn, de ander gooide ze heel in de fles. De toevoeging van steranijs of zoethout was een optie en de hoeveelheid suiker varieerde van fles tot fles.
Binnen enkele minuten kreeg de witte rum een groene kleur en rook de hele keuken naar anijs. Verukkelijk!

Omdat Sambuca niet de enige anijsdrank is, werd de avond afgesloten met een (uitgebreide) proeverij.

En nu? Vier weken wachten, de specerijen lekker laten dobberen, af en toe schudden met de fles en dan… Proeven!

Traditioneel wordt Sambuca geserveerd met 3 koffieboontjes in het glas. Deze koffiebonen staan voor gezondheid, wijsheid en geluk. We zullen eens kijken of dat helpt.

2 reacties op “Sambuca maken”

1. Imkje terpstra heeft gereageerd op:

30 september 2017 om 22:31

We hebben de sambuca gemaakt.
    Hoe kan het dat onze sambuca niet helder wit is en van de winkel wel.
    Ook kunnen we onze sambuca niet aansteken met vuur.
    Doen we iets verkeerd?
    Mvg ikje

2. R.J.W.Gijsbers heeft gereageerd op:

10 maart 2021 om 16:53

Hallo
    Het recept ziet er goed uit maar ik mis een lijstje met de gebruikte hoeveelheden.
    Ik ga het zelf proberen zodra ik alle zaden enz in huis heb.
    MVG