Huisvesting – Waar beleefde jij je Scoutingtijd?

Scouting Deurne houdt zijn activiteiten op “Scoutcentrum De Muggenhof” aan de Albert Schweitzerstraat, maar dat is niet altijd zo geweest.
De eerste bijeenkomsten vonden in 1934 plaats op de zolder van het klooster Sancta Maria in de Visser, waar nu De Nieuwenhof staat.

De St. Paulus troep groeide in korte tijd uit naar meer dan 24 Verkenners en er kwam een Voortrekkers Stam bij. De zolder werd te klein en Pastoor Roes zorgde voor de eerste blokhut bij Rust Roest, het patronaatsgebouw op de hoek van de Kerkstraat en de Kruisstraat. Later werd Rust Roest het jongerencentrum Den Deel.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de groep weer voortgezet en werd er naast de Verkenners en Voortrekkers Stam een Welpengroep opgezet. Er werd een fancy fair georganiseerd en met het opgehaalde geld werd een nieuwe eigen blokhut, La Forêt genaamd, gebouwd aan de Zandbosweg. Deze werd op 23 april 1945 geopend tijdens de jaarlijkse dag van Sint Joris, de patroonheilige van de Verkennerij.

Blokhut “La Forêt” aan de Zandbosweg. Bron: DeurneWiki

In het begin was de verkennerij alleen bedoeld voor jongens, maar in 1946 werd de Gidsenbeweging Deurne (Gidsengroep H. Theresia) opgericht. Zij maakten ook de nodige omzwervingen. Ze hadden hun eerste onderkomen in de kelder van het toenmalige patronaat en verhuisden eerst naar het voormalige klooster Sancta Maria en daarna naar de zolder van de lagere meisjesschool St. Anna aan de Visser.

Eind jaren ‘60 moesten de Verkenners en Welpen de locatie aan de Zandbosweg verlaten. Het gebouw moest plaats maken voor huizenbouw in de Heilige Geestparochie.
De Welpen verhuisden naar het Haageind, daar werd onderdak gevonden in een leegstaande boerderij van voormalig landbouwer van Asten. Deze boerderij stond op de plek waar nu de Haag is. De Verkenners en Stam kregen een blokhut in het Walsbergse bos op grond van de parochie aan de Kneuterdijk. Deze blokhut is later afgebrand, waarmee een einde kwam aan een blokhut in de Walsberg. Wel kreeg men een stuk grond aangewezen waar men kon kamperen. Dit stukje bos, Het Uilenbos aan de Suezlaan, wordt nog steeds door Scouting Deurne gebruikt.
De boerderij aan het Haageind kwam op nominatie te staan om gesloopt te worden. Dus moest men weer op zoek naar een nieuwe locatie.

In 1974 -met het 40 jarig jubileum- werd De Muggenhof aan de Albert Schweitzerstraat betrokken. Dit was de boerderij van de familie van der Heijden.
Binnen Scouting in Nederland kwam er datzelfde jaar een fusie tussen de vier verschillende landelijke organisaties die zich met Scouting bezig hielden. Je had de Nederlandse Padvinders (NPV), het Nederlandse Padvindstersgilde (NPG), de Katholieke Verkenners (KV) en de (Katholieke) Nederlandse Gidsen (NG). Dit was de aanleiding voor de Gidsen en Verkenners in Deurne om samen met de Welpen in een nieuw onderkomen verder te gaan onder de huidige naam Scouting Deurne.

Na ruim 25 jaar gebruik door Scouting Deurne was Scoutcentrum “De Muggenhof” toe aan een grondige renovatie en de scouts verhuisden tijdelijk naar het oude politiebureau aan de Hogeweg. Eind 2003 werd het nieuwe en huidige Scoutcentrum betrokken.